Sfaturi de achizitie pentru barca cu motor
După ani de zile de peregrinari pe malul bălții sau pe malul Dunarii, mulți dintre noi ajungem la concluzia că e momentul sa ne gandim sa schimbăm ceva.
Cu masina ruptă dupa fiecare ieșire și care stă mai mult pe la mecanic decat în parcarea blocului, incepem să ne facem tot felul de planuri.
Primul pas, si cel mai greu, este să găsim modalitatea de a strecura ideea, frumos impachetată, soției. Da, a sosit momentul să vă gandiți să vă luați o barcă cu motor.
Fiind la inceput, o barcă pneumatică este cea mai bună variantă, pană la pasul urmator, care este o barca mai mare, care se transforma într-una și mai mare, și tot asa!
Dacă sunteți bine informat și sunteti sigur de ceea ce vă veți cumpăra, sunteți un caz fericit. Dacă nu, urmează luni de navigări online, pe tot felul de forumuri, site-uri de specialitate, de unde încercați să intelegeți cum e cu bărcile și motoarele astea.
Suneți gata, aveți un buget (n-o sa vă încadrați, o să mai adaugați), ce trebuie să știți? Ca orice lucru pe care vrei să-l cumperi, bărcile sunt dupa bugetul fiecăruia. Cele mai ieftine, in general, sunt soluții de moment, care nu sunt de o calitate exceptională, dar își fac treaba...1 an sau 2. Daca doriți o pneumatică ce cu siguranță o sa vă tina mai multe sezoane (va trebui ingrijită), va trebui să vă orientați spre clasa de mijloc, unde cu siguranță ceea ce veți cumpăra, are și garanție și nici nu veți avea probleme. De exemplu bărcile Kingfisher sunt niște bărci foarte rezistente, făcute din materiale de calitate, și care asigură o bună rezistență la frecare și uzură în timp. In funcție de bugetul de care dispuneți și de ce aveți nevoie, acestea se incadrează într-o gamă începand cu 2.40 m si pana la 4.50 m.
Prețurile sunt foarte bune pentru calitatea oferită și se încadrează între 1500 lei pentru variantele de 2.40 și ajung la 4200-4600 lei pentru variantele de 3.00 sau 3.30 m. Aceste modele suportă motoare termice începand cu 2.5 CP pană la 15-20 CP. Sunt echipate cu tot ce aveți nevoie pentru a pleca cu ele la o partidă de pescuit. Daca sunteti pescari de Dunăre, este indicat să vă orientați către modelele cu podina de aluminiu, care vă oferă o mai buna stabilitate, atat în mers, dar și cand stați legat de vreun butuc în căutarea crapului.
Seria de barci Allroundmarine este una foarte reusita, avand un raport foarte bun calitate/pret. Gama cuprinde barci de la 2.40m la 3.00m. Cu podina de tip eventai sau chila gonflabila, in functie de stilul de pescuit pe care il abordati, din gama Allroundmarine, cu siguranta veti gasi cu usurinta barca de care aveti nevoie.
Fox Inflable Boat - gama noua de barci pneumatica ce stabilesc noi standarde in domeniu. Barcile este construita pe un sistem cu camere gonflabile, care confera un plus de stabilitate si are o podea cu greutate redusa, rezistenta si usor de curatat. Barcile dispun de manere aditionale pentru transport facil, bancheta reglabila in doua pozitii, protectie cu ranforsari pe laterale, inel de remorcare si ancorare in partea din fata, placa solida pentru montarea stabila a motorului si vasle incluse in pachet.
Dacă sunteți un împătimit al pneumaticelor de calitate superioară și vă permite bugetul (și soția!), atunci bărcile HONWAVE de la HONDA cu siguranță sunt alegerea perfectă. Honwave sunt niste bărci frumoase, făcute din cele mai bune materiale, cu lipituri termosudate pentru rezistență extrem de îndelungată. Cu cele mai mari baloane flotoare, usoare, extrem de simplu de asamblat, sau impachetat, incap cu usurinta in portbagajul masinii. Exista doua variante, cu podina de aluminiu sau cu podea gonflabilă.
Cele cu podina gonflabilă de înalta presiune au carena în V, oferindu-vă viteza maximă și o foarte bună stabilitate la orice viteză. Un aspect care ar trebui luat în calcul este ca barca și motorul pe care le alegi sa nu devină o povară, să le poți manevra ușor, să nu te chinuie atunci cand vrei sa mergi pe apa și aici mă refer la greutate, asamblare, transport și depozitare. Cele cu podina din aluminiu sunt ceva mai grele, însă vă oferă mult mai multă stabilitate și mai puține vibrații din apă cand staționați sau în marș. O persoana normala, capabila de efort, poate manevra de unul singur, fara sa se speteasca exagerat, un motor si o barca de aproximativ 40kg, fiecare.
Ca si motorizări, aici discuția se duce de la caz la caz, în funcție de mărimea barcii, de greutatea pe care urmează să o care și de modul de abordare a pescuitului: spinning sau la crap. Pentru împătimiții de spinning, care pescuiesc mai mult pe lacuri și bălți, alegerea cea mai simpla și deloc costisitoare ar fi motorul electric. Aici, alegerea este simpla, MINN KOTA ENDURA este exact ceea ce aveți nevoie. Forma și funcțiile disponibile îl recomandă ca pe un partener de nădejde, pe care vă puteți baza în partide lungi de pescuit.
Motorul MinnKota este construit din materiale de ultimă generație, este un motor silentios, care consumă foarte puțin, asigurandu-vă o partida de pescuit de calitate, făra să vă faceți griji că rămaneți în pană.
Cat despre motoarele termice, se spune că HONDA sunt cele mai bune motoare existente în piață. Dacă trebuie să căutăm cel mai bun argument că motoarele în patru timpi Honda sunt cele mai fiabile de pe piață, acela ar fi că Honda le produce de foarte mult timp. Mai precis, de mai mult de 50 de ani, din 1964, când alte companii de motoare de bărci încă foloseau tehnologia în 4 timpi, Honda a adoptat politica de a construi DOAR motoare outboard în 4 timpi.
Chiar Soichiro Honda, fondatorul companiei, a dat această direcție inginerilor de la Honda, direcție care a rămas la fel de actuală: „Două lucruri sunt importante: dacă motoarele nu sunt bune, viața oamenilor este în pericol. În al doilea rând, curățenia apelor în care navigăm. Ce se va întâmpla cu oceanele, lacurile și râurile noastre dacă gazul rezultat din ardere combinat cu uleiul se împrăștie în apă? Nu mă interesează de ceilalți competitori care fac motoare în doi timpi. Honda trebuie să facă motoare în patru timpi.”
Deci, dacă ne gândim să ne cumpărăm un motor de barcă, să nu uităm cine a fost pe piață încă de la început. Când navigăm cu un motor Honda să fim absolut siguri că avem parte de un motor silențios, de încredere, nepoluant, cu tehnologie pe care nici un alt competitor nu o folosește. Motoarele Honda în 4 timpi au câștigat prestigioasele premii JD Power pentru satisfacția clienților 3 ani la rând.
Economie de combustibil (motoarele Honda sunt cele mai economice motoare din piată)
Honda Marine oferă 6 ani garanție pentru întreaga gamă de motoare outboard de la 2.3 la 250 CP. Este cea mai extinsă garanție oferită de vreun constructor de motoare outboard. Noile motoare au vibrații mai mici și sunt mult mai fiabile. Alternatorul poate dezvolta până la 6A, suficient pentru încărcarea aparatelor electronice. Doar ridică-l și dă-i drumul pe apă.
Motoarele Honda BF8 - BF10 sunt ușoare, compacte, cu mânere care se pot plia, ceea ce le face ultra-portabile. Sunt alegerea perfectă pentru bărci gonflabile și bărci mai mici.
Sunt de asemenea ideale pentru vasele mai mari de pescuit și de navigație ca motoare auxiliare. Au un sistem de decompresie pentru o pornire ușoară, indiferent că este pornirea la mână sau prin baterie. În alte motoare outboard, mersul înapoi este un pic mai complicat, pentru că elicea nu trece ușor prin apă, nu „prinde” apa. La Honda, e deja altă poveste: bulele de aer rezultate sunt scoase din elice, iar elicea „prinde” mai degrabă apa decât aerul. Rezultatul este un răspuns instant al motorului în marsarier cu un control mult mai fin. Fiind ușor, motorul poate fi ridicat în trepte fără probleme. Astfel, puteți să vă ajustați poziția lui pentru o performanță maximă și un consum eficient de combustibil. Mai mult, se evită stricarea elicei care s-ar putea agăța de pietre sau pomi căzuți în apă.
Motoarele Honda în 4 timpi sunt de două ori mai silențioase decât motoarele outboard în 2 timpi, cu nivele de vibrație extreme de mici. Sunt atât de silențioase, încât atunci când măriți viteza motorului nu trebuie să vă ridicați și vocea pentru a vă putea face auzit în barcă.
Regula de care trebuie să ținem cont cand achiziționăm o barcă și un motor este că trebuie să fie compatibile din punct de vedere al mărimii oglinzii și al lungimii cizmei motorului.
Motoarele se împart în mai multe categorii:
- cizma scurta 38,1 cm (15")
- cizma lungă 50,8 cm (20")
- cizma extra-lungă 63,5 cm (25")
- cizma extra-extra-lungă 76,2 cm (30")
Regula de bază este că trebuie să combinați barca cu oglinda de X cm cu motorul cu lungimea cizmei tot de X cm. Nu trebuie să le luați pe lungimi diferite, pentru că, dacă placa anticavitație a motorului intră mai mult decat cei 2-3 cm sub nivelul etamboului (sau al chilei) o sa aveți un randament mai scăzut al barcii.
Un motor băgat mai adanc decat este normal pierde foarte multă putere inutil. In instructiunile motorului vei găsi înalțimea optimă la care se fixează acesta de barca.
Cam acestea ar fi niște informații de bază de la care să plecați cand căutați să vă luați o barcă cu motor. Nu vă grăbiți, informați-vă temeinic, puneți întrebări, gandiți-vă și răzgandiți-vă, pentru că, pană la urmă, este o achiziție importantă care face diferența și la siguranța navigării dar și la confort.
Gama completă de motoare termice Honda o găsiți AICI.
Gama de motoare electrice este AICI.
Bărcile pneumatice AICI.
Si nu uitați: un pescar informat este un pescar în avantaj!